Program Menarik Di Kelantan Julai dan Ogos 2019

Image
Program-program menarik sekitar Kelantan dalam masa terdekat dan sepanjang bulan Ogos 2019. Aduh adik, kakok, abe weh.... Banyak aktiviti menarik dan hadiah lumayan ditawarkan adik, kakok dan abe weh.... Kena pakat ajok saing sobat, sekampung maghi join deh . Jom ! Kita bui meriah program set kito . Set kito jange pecoh!

Enam Lagi Tempat Menarik Yang Wajib Dilawati di Pulau Perhentian

6 LAGI TEMPAT MENARIK YANG WAJIB DILAWATI DI PULAU PERHENTIAN

Kami menerima respons yang amat memuaskan daripada pelanggan dan pengunjung blog berkenaan info tempat-tempat menarik di Pulau Perhentian sebelum ini. Jika anda masih belum membacanya, boleh klik link ini di bawah:
6 TEMPAT MENARIK YANG WAJIB DILAWATI DI PULAU PERHENTIAN
Jadi kami ingin berkongsi lagi enam tempat menarik di Pulau Perhentian yang wajib anda lawati sekiranya melancong ke sana. Maksimakan pengalaman percutiaan anda bersama keluarga atau teman dengan detik-detik indah dan menakjubkan di Pulau Perhentian.

7. Snorkeling dalam Air Kristal di Pulau Rawa

pulau rawa pulau perhentian
Air Kristal di Pulau Rawa

Pulau Rawa (bukan yang di Johor) hanya boleh dilakukan aktiviti dengan snorkeling dan bot menyelam, perjalanan selama 30-minit dari Perhentian Besar (Pulau Besar) atau Perhentian Kecil (Pulau Kecil).

Tiada resort di sini, namun jernih air mungkin salah satu yang terbaik di Perhentian. Walau bagaimanapun, pantai masih menarik aktiviti kerana kebanyakan perjalanan snorkeling akan termasuk pulau ini. Pantai sangat cantik.

pulau rawa pulau perhentian
Kejernihan air laut di Pulau Rawa bakal menggamit pelancong yang ke sana

Air yang bersih seperti kristal, lautan biru, dan pasir lembut adalah ciri yang menjadikan pantai ini sebagai salah satu yang terbaik di Pulau Perhentian.

Bagaimanapun, pantai agak kecil untuk menampung bot pelancong yang tiba. Oleh itu, pantai ini akan menjadi sedikit sesak pada waktu puncak kerana kebanyakan pelawat akan menghabiskan sebahagian besar masa snorkeling di perairan yang jelas di sekelilingnya.

8. Pantai Teluk Dalam Di Pulau Perhentian Besar

Pantai Teluk Dalam, Pulau Perhentian Besar
Bot-bot di sepanjang Pantai Teluk Dalam
Teluk Dalam terletak di selatan Pulau Perhentian Besar. Terdapat beberapa pusat peranginan yang menghubungkan teluk berpasir yang panjang ini seperti Perhentian Arwana, Samudra Beach Chalet, Fauna Bay Chalet, Flora Bay serta Everfresh Beach.

Anda akan merasakan pantai ini adalah pantai yang sangat panjang yang mungkin agak panjang daripada Long Beach (atau Pantai Pasir Panjang) di Pulau Perhentian Kecil.

Banyak tempat berpasir putih yang boleh anda pilih untuk mandi berjemur, tetapi ada bahagian di hujung timur pantai yang anda patut elak kerana batu karang yang tajam, semulajadi (batu karang mati) atau buatan manusia (Botol kaca dan plastik, dan sebagainya).

Pantai Teluk Dalam
Pantai yang luas sesuai dijadikan aktiviti sukan pantai seperti bola sepak dan bola tampar pantai

Anda juga harus berhati-hati terutama ketika air pasang kerana ianya mendedahkan kepala karang yang kosong dan singkapan batu.

Oleh kerana Teluk Dalam agak terpencil dan terdapat banyak ruang pantai untuk diterokai jadi sangat sesuai untuk menghabiskan masa dengan orang tersayang.

Pada sebelah petang dan tepat sebelum matahari terbenam, pantai ini akan meriah dengan kegiatan sukan seperti bola sepak pantai, bola tampar pantai dan berkayak.

Sesetengah snorkeling boleh dilakukan di bahagian timur pantai, tetapi tidak begitu menarik kecuali pemandangan karang keras, kerang gergasi serta anemoni laut.

9. Menikmati Panorama dari Pulau Tokong Burung

Pulau Tokong Burung, Perhentian Islands
Panorama di atas Pulau Tokong Burung
Pulau Tokong Burung (atau kadang-kadang dipanggil Pulau burung) ini boleh dilawati dengan menaiki teksi air. Perjalanan akan mengambil masa kira-kira 40 minit dari Perhentian Besar (Pulau Besar) atau Perhentian Kecil (Pulau kecil).

Pantai ini cukup cantik, tapi jika dibandingkan dengan pantai-pantai yang indah di Pulau Rawa atau Teluk Pauh anda mungkin akan berfikir bahawa pantai di Pulau Rawa adalah kecil sahaja dan kurang menarik.

Sememangnya pantai di sini lebih kecil kerana pulau itu sendiri terbentuk daripada batu batu yang menjulang tinggi dan tidak banyak kawasan berpasir.

Untuk lebih mencabar, anda juga boleh memanjat batu untuk menikmati pemandangan pulau dan pantai di atas puncak batunya.

Anda juga boleh melakukan beberapa aktiviti snorkeling di pulau ini terutama di sekitar batu-batu batu cetek yang sebahagiannya tenggelam di bawah air.

Semasa perjalanan snorkeling anda dapat melihat kawasan sekitar adalah sangat baik dan jenis karang serta kehidupan marin adalah luar biasa.

Tarikan Tokong Burung tidak di pantai tetapi apa yang terletak di bawahnya.

Pulau Tokong Burung
Aktiviti Snorkeling di sekitar Pulau Batu Burung. Kredit: Bubu Long Beach Resort.


10. Aktiviti Menyelam Di Sekitar Tokong Laut

Peta Menyelam di Pulau Perhentian
Destinasi Wajib Untuk Menerokai Dasar Laut 

Tempat menyelam yang sangat popular di kedua-dua Perhentian ini terletak di barat laut kepulauan tersebut. Tokong Laut adalah barisan struktur terumbu karang yang terakhir di bahagian utara dan barat di dalam kumpulan kepulauan ini.

Perjalanan bot dari Teluk Dalam akan mengambil masa kira-kira 30 minit dengan bot-bot selam yang cepat dan melalui pulau Susu Dara yang menarik. Manakala Perjalanan bot dari Teluk Pauh atau Pantai Panjang akan mengambil masa yang sama.

Kedalaman menyelam maksimum kira-kira 25 meter dengan jarak penglihatan yang kira-kira purata 10 meter, dan jumlah masa menyelam yang kurang 20 minit.

Tidak syak lagi, Tokong Laut adalah tempat menyelam paling popular di Perhentian dan menjadi kegilaan bagi pengemar aktiviti menyelam di dasar laut.

Oleh kerana jarak dan kedalaman yang agak ketara, Tokong Laut sering dipaparkan sebagai destinasi menyelam pertama untuk hari itu.

tokong laut pulau perhentian
Scuba Diving, aktiviti wajib di Tokong Laut
Di atas air, hanya sebahagian kecil dari gunung laut yang besar ini muncul di permukaan. Selebihnya ia akan ditemui di bawah air.

Mengintai beberapa meter di bawah permukaan adalah beberapa Barracudas biasa, meronda kawasan itu.

Anda juga boleh melihat anemonefish merah-girdled terlindung (Amphiprion rubrocinctus) yang dengan senang hati berenang ke arah mana-mana apabila penyelam mendekatinya.

Tokong Laut, Pulau Perhentian
Spesies Ikan Nemo juga ada di Tokong Laut
Spesies ikan lain termasuk pelbagai anemonefish damselfish, anemonefish merah jambu(Amphiprion perideraion), angelfish biru-ringed (Pornacanthus annularis), dan lain-lain akan juga ditemui.

Namun, yang palling menarik adalah beratus-ratus Snapper Kuning (Ocyurus chrysurus) yang mencipta pemandangan bawah air yang menakjubkan ketika mereka berenang dalam bentuk formasi.

Bagi batu karang, tapak menyelam pula penuh dengan kehalusan cahaya yang dipenuhi dengan peminat batu karang dengan pelbagai warna seperti putih, hijau dan biru. Terdapat banyak anemones laut pada kedalaman yang cetek.

11. Menyelami Keindahan Dasar Terumbu Tiga

Terumbu Tiga pulau perhentian
Tukun Sotong Di Terumbu Tiga, Pulau Perhentian
Terumbu Tiga atau dikenali sebagai “Tiger Rocks” terletak di sebelah timur Pulau Perhentian Besar. Terumbu Tiga bererti “Three Reef” dalam bahasa Inggeris, atau sebaliknya koleksi 3 batu batu besar yang sedikit jurang keluar dari permukaan lautan.

Perjalanan bot dari Teluk Pauh atau Teluk Dalam akan mengambil masa kira-kira 15 minit. Secara umum, penglihatannya agak baik pada kira-kira 10-15 meter dengan arus ringan. Kedalaman menyelam maksimum adalah hanya kira-kira 25 meter.

Semasa menyelam anda mungkin dapat melihat spe melihat spesies ikan langka seperti Emperor Angelfish (imperator Pomacanthus) dan bumphead parrotfish (Bolbometopon muricatum).

Terumbu Tiga pulau perhentian
Aktiviti Menyelam di Terumbu Tiga
Terumbu Tiga menjadi tuan rumah koleksi karang yang mempunyai corak lembut dengan pelbagai bulu bintang berwarna.

Anda juga dapat melihat Sebuah taman besar daripada batu karang cambuk, pelbagai jenis cendawan cendawan dan kasar, anemoni laut, karang dan lain-lain.

Secara keseluruhan, anda akan menikmati waktu menyelam yang hebat dan santai.

12. Bersantai di Lata Air Berani

Lata Air Berani Pulau Perhentian
Gateway of Lata Air Berani, Pulau Perhentian

Lokasi ini ada cerita eksentriknya namun pelancong lebih gemarkan keunikan dan keindahan alam semulajadi berbanding kisah-kisah mistik yang berlaku suatu ketika dahulu.

Kolam kecil yang terletak di luar daripada kawasan pesisir pantai Pulau Perhentian Besar berhampiran dengan Teluk Dalam itu tidak pernah kering airnya dan menjadi tumpuan bermandi-manda memandangkan sumber mata air mengeluarkan saliran air yang sejuk dan mendamaikan.

Related image
Air dingin bakal mendamaikan bahang kepanasan berjemur di pantai.
=====

Baiklah, itu sahaja yang dapat kami kongsikan kepada anda. Sekiranya anda sudah tidak sabar untuk berenang atau menyelam ke dasar laut sekitar Pulau Perhentian,  sila hubungi ejen kami En Munizam: di 0199282878 untuk tempahan pakej perlancongan ke Pulau Perhentian. Kami akan berikan harga terbaik mengikut bajet anda. 

Terima Kasih,

Comments

Popular posts from this blog

TUJUH TEMPAT MAKAN MENARIK DI TUMPAT, KELANTAN

5 Tempat Makan Best di Sekitar Tok Bali, Kelantan

5 Kafe Hipster Yang Wajib Anda Singgah di Kota Bharu, Kelantan