Program Menarik Di Kelantan Julai dan Ogos 2019

Image
Program-program menarik sekitar Kelantan dalam masa terdekat dan sepanjang bulan Ogos 2019. Aduh adik, kakok, abe weh.... Banyak aktiviti menarik dan hadiah lumayan ditawarkan adik, kakok dan abe weh.... Kena pakat ajok saing sobat, sekampung maghi join deh . Jom ! Kita bui meriah program set kito . Set kito jange pecoh!

KOTA BHARU BAKAL MENJADI TAPAK WARISAN DUNIA UNESCO

KOTA BHARU BAKAL MENJADI TAPAK WARISAN DUNIA UNESCO

Kota Bharu daripada Istana Jahar
Kredit travelchameleon
Beberapa lokasi di Kota Baru berpotensi menjadi tapak warisan kebangsaan dan Tapak Warisan Dunia Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO).

tapak warisan dunia unesco malaysia
Senarai Tapak Warisan Dunia di Malaysia
Timbalan Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan (MOTAC) Muhammad Bakhtiar Wan Chik berkata antara tempat yang dikenal pasti ialah Masjid Muhammadi, Istana Jahar dan Tambatan Diraja di sini. 

Masjid Muhammadi Kota Bharu
Masjid Muhammadi memiliki sejarah yang unik
Beliau berkata perkara itu dibincangkan semasa pertemuan dengan Tengku Temenggung Kelantan Tan Sri Tengku Muhammad Rizam Tengku Aziz di Istana Kota Lama di sini hari ini. 
"Kawasan tersebut berpotensi untuk menjadi Tapak Warisan Dunia Unesco walaupun ia memerlukan masa yang lama.  
"Satu kajian boleh dilakukan oleh Universiti Malaysia Kelantan (UMK) kerana ia mempunyai fakulti khusus untuk penyelidikan mengenai sejarah, seni dan warisan bandar ini," katanya.

Istana Jahar Kota Bharu
Istana Jahar, antara istana lama yang masih utuh dan penuh sejarah
Beliau berkata demikian selepas mengadakan pertemuan dengan Pengerusi Jawatankuasa Perpaduan, Kebudayaan, Warisan dan Pelancongan Negeri Datuk Md Anizam Abdul Rahman dan peserta industri pelancongan di Kelantan di pejabat negeri MOTAC di Kampung Kraftangan di sini. 

Dalam perkembangan yang sama, Muhammad Bakhtiar berkata Kelantan juga berpotensi untuk menjadi hub dalam pelancongan antarabangsa dan domestik untuk pantai timur kerana lokasinya yang strategik.

tambatan diraja di kelantan
Tambatan Di Raja antara pusat perlancongan terkenal di Kota Bharu
Muhammad Bakhtiar berkata ini disebabkan sempadannya dengan Thailand yang boleh menarik lebih banyak pelancong asing ke negara ini. 
"Di samping itu, banyak pelancong menjadikan Kelantan sebagai tempat persinggahan dalam perjalanan mereka ke Pulau Perhentian, Terengganu," katanya.
=====

Sedang mencari bas atau van persiaran untuk disewa sekitar Kelantan?

Sila hubungi kami En. Tajul hakma - 017-9061022 (WhatsApp) atau 0139138211 bagi mendapatkan sebut harga yang terbaik. 

Sumber berita: STAR 

Comments

Popular posts from this blog

TUJUH TEMPAT MAKAN MENARIK DI TUMPAT, KELANTAN

5 Tempat Makan Best di Sekitar Tok Bali, Kelantan

5 Kafe Hipster Yang Wajib Anda Singgah di Kota Bharu, Kelantan